lørdag 26. juni 2010

Blant rådyr og seler - Dag 47

Joda idag har vi sett begge deler. Og rådyr er kanskje ikke så spesielt å se, men svømmende rådyr 50 meter foran kajakkene våre var i hvert fall en ny opplevelse for oss begge. Det skjedde rett etter at vi hadde forlatt leiren vår i halv ni tiden og var innenfor Geitungen fyr. I et lite trangt sund så vi en rar ting i vannet. Kunne ikke være fugl pga ørene og ikke ei bøye (mye av samme grunn, men også fordi den flyttet på seg). Så så vi at det måtte være ett rådyr, og opp på øya kom det og skvatt da det tittet seg tilbake og så to padlere passere forbi. Joda dette lovet å bli en god dag (sist vi følte det på samme måte, blei dørge kjedelig, men vi satset på at idag skulle det bli bra).

Og vi startet friskt med 13 kilometer havkryssing over til Kvitsøy. Litt lengre enn ut til Røvær, men så så vi øya hele tiden, godt representert med radiomastene der ute. Selve overfarten forgikk uten de store hendelsene og vi danset med bølger og dønninger i to timer før vi var over og kunne begynne innpadlingen til Kvitsøyhamn. Vi skjønte fort at dette var ett flott flott sted å padle. Fant oss ett sted å legge til og vandret til butikken. Handlet og gikk tilbake til kajakkene. Solen hadde nå tittet frem og vi nøt varmen som omsluttet oss.

Lunsjen ble fortært, mens papsen hev alt han hadde av vått tøy, etter strandsurfingen igår, til tørk. Vi skeiet litt ut til lunsj og avsluttet med Bertas smurte lefser. En velsignelse av noen smurte lefser, med sukker og kanel må be.

SÅ padlet vi sikk sakk blant holmene og øyene sørover på Kvitsøy. Å herregud så morsomt. Ett vell av øyer og trange sunde og morsomme passasjer. Hadde jeg bodd i Stavanger og omegn, hadde nok dette vært ett hyppigt besøkt sted for meg.

Når vi passerte den siste holmen begynte ett nytt havkryss på 13 kilometer over til Rott. Og det var her på denne kryssingen at jeg plutselig ble var to selhoder 1o meter fra kajakken min. EN mamma sel og en selunge. De lå der med hodene høyt over vann og så på meg. Mamma selen hadde nok hørt de gamle selene fortelle om hva sånne kajakkpadlere gjorde mot seler på Grønland før, så hun lot segsynke litt ned, mens selungen forsatt var uviss dette. Så den holdt ut og var kun to meter fra kajakken til pappa når han kom. Pappa snakket til han og selungen så på han med sine Greenpeace øyne og det hele var en stor opplevelse.

Vi padlet inn til Rott etterhvert og så mange norske flagg vaie i vinden, og det krydde av folk på vei ned til havnen. Der ble to svære gamle fiskeskøyter fylt opp av folk og de dro avgårde. Vi lurer enda på hva det var for samling folk, men kaffetørste og klare for leirslaging som vi var brøy vi oss ikke med å spørre. Vi fant heller en gressflekk og gjorde leir der.

Så nå skinner solen på oss, vinden blåser rett inn i leiren, men med svarte klær og topplue er det sommerlig og varmt her.

Vi endte opp på 36 kilometer idag og planlegger en ultratidlig kveld og en enda tidligere morgen i morra. Da begynner vi på Jæren og reven passeres ettet ca to mil. Joda vi er spente på de kommende dagene :-)

Et bilde som Dag tok når han var ute å møtte oss på overferden til Røvær.

Lunsj i Kvitsøyhamn. Full tørk!

Pappa har nettopp lært å drikke fra en camel-back slange.